1984 - M jako MOTORSPORT
Nový model 635CSi byl uveden na trh. Vývoj probíhal ve sportovní divizi BMW Motorsport.
Motor M88/3
Motor s kódovým označením M88/3 pro M-kovou verzi 6ky byl vyvinut na základě čtyřventilového šestiválce, který původně poháněl supersport M1 s motorem uloženým uprostřed. Nový motor byl zároveň použit v M5 E28 se stejnými parametry a v Jihoafrické M745i E23. Ve vzácné M745i díky jinému výfukovému potrubí dodával malinko lepší hodnoty 210kW (290PS) při 6500 ot/min a 347Nm při 4700 ot/min.
obrázek původního M88
Hlavní rozdíly mezi verzí z M1 (M88) a M635CSi (M88/3) byly v hlavě. Vodní kanálky a sací trakt byl přizpůsoben sklopení 30° , protože v E24 je motor takto uložen, kdežto v M1 kolmo. Ventily zůstaly stejné ( sací 37mm a výfukové 32mm) stejně tak jako vačka s průběhem 264°. Komprese byla zvýšena z 9:1 v M1 na 10.5:1. Byl změněn mazací systém ze suché klikové skříně na mokrou jako v normálním dvouventilovém motoru M90 (M30).
O přívod paliva se stará vstřikovací systémBosch ML-Jetronic a motormanagement Motronic. Ve výsledku má pohonná jednotka v M635CSi 286 PS při 6500 ot/min a točivý moment 340Nm při 4500ot/min. Zvláštní je, že průměrná spotřeba zůstala stejná, jako u dvouventilového 635CSi 16.5 l/100km
Krásný nový motor M88/3 pod kapotou 1984 M635CSi.
3453cc M88/3
6ti válec SOHC, skloněný o 30° v karosérii
Vrtání 93.4 mm zdvih 84 mm
Vstřikování Bosch ML-Jetronic
286 PS při 6500 ot/min
340 Nm při 4500 ot/min
Pohled na stranu s výfukem. Nejzajímavější jsou motané svody. Trvalo několik let vývoje než v BMW Motorsport byli s dílem spokojeni.
Pohled na stranu se sáním. Jasně jsou vidět jednotlivé klapky ke každému válci.
Podvozek M635CSi
Podvozek byl vylepšen snížením o 10mm přitvrzen. Byly použity o 15% tužší pružiny s novými plynovými tlumiči Bilstein na obou nápravách. Navíc se použil pro lepší manévrování v zatáčkách tužší stabilizátor.
Přední brzdy dostaly nové větší chlazené kotouče (300 mm x 30 mm) se čtyřpístkovýma brzdičema od firmy ATE. Zadní brzdy zůstaly téměř stejné, jako standardní v 635CSi, ale průměr pístku v brzdiči je větší o 2 mm.
Převodovka M635CSi byl pětikvalt Getrag 280/5 s kulisou zvanou dogleg používanou v závodních vozech.
Na zadní nápravě byl umístěn diferenciál ZF s 25% svorností a převodem 3.73:1. Tenhle diferenciál pochází ze 7čkové řady E23 a má větší obal než obyčejný 3.07:1 z 635CSi, takže zadní dno kufru muselo být uzpůsobeno pro tento diferenciál. Spojka byla prakticky stejná jako v 635CSi, ale měla podstatně silnější pružiny.
Zvnějšku se M635CSi od ostatních modelů odlišovala jen velmi málo, takže jen pozorné oko si všimne,
že přední spoiler je poněkud hlubší a lemy blatníků malinko jsou vytaženy výše, aby se do podběhu snadno vešly širší pneu 220/55 Michelin TRX na discích 165 TR 390 nebo volitelných třídílných kolech BBS 210 TR 415 BBS s pneumatikami 240/45 VR Michelin TRX. Zadek je nezměněn. Pro neznalého pozorovatele M-kový původ hlásí M-kový znak na zádi a na přední mřížce.
Změny na ostatních modelech
Ostatní modely prošly jen drobnými změnami. Nové byly hlavní světlomety, které zlepšily osvětlení přímo před vozidlem. Na přání bylo manuálně ovládání sklápění světel kvůli oslňování protijedoucích pokud byl vůz více zatížen například pasažéry na zadních místech. 635CSi má ponovu přední mlhovky integrované v předním spoileru - před tím byly umístěny před spoilerem.
Nový automat pro 635CSi
Nová a dostupná jen v 635CSi byla 4 stupňová automatická převodovka. Měla elektronicko hydraulické ovládání, které umožňovalo během jízdy vybírat ze 3 programů. Programy byly Sport, Ekonomický a polomanuální zablokování rychlostí vhodné zvláště v případě kluzkých zimních cest.
3 programy: Sport, Ekonomický a Polomanuální
Funkční diagram nového automatu.
Změny v interiéru
Interiér zůstal skoro beze změn. K dispozici byl nový 3 ramenný sportovní volant a nový palubní počítač OBC (On-Board Computer) s 8 funkcemi, který byl volitelný v základní verzi 628CSi.
funkce:
Tlačítko (GER) | English | Popis |
UHR-DAT | HR-DATE | Datum a čas |
GESCHW | SPEED | Průměrná rychlost |
LIMIT | LIMIT | Gong oznamující dosažení zvolené rychlosti |
VERBR | CONSUM | Průměrná spotřeba |
REICHW | CONSUM | Průměrná spotřeba |
ZEIT | TIMER | Stopky |
TEMP | TEMP | Venkovní teplota |
CODE | CODEKódování alarmu | |
SET-RES | SET-RES | Reset funkcí |
1000 100 10 1 | 1000 100 10 1 | Tlačítka nastavování pro nastavování vstupů od uživatele a skryté funkce OBC |
Sportovní sedačky Recaro, které byly volitelné pro všechny obyčejné 6ky, byly standardem pro M635CSi.
Na obrázku je vidět nový tříramenný volant.
Konec výroby US 633CSi
1984 je posledním rokem výroby US modelu 633CSi.